Muli uli! (Goedendag, voor degenen die geen Tumbuka spreken)
Eerst en vooral maken we het antwoord en de winnaar van de prijsvraag bekend: Wet & Wild, Bareback, Rough Rider, Midnight en Hot zijn namen van condooms. De persoon die dit juist had is Ann Mortelmans (de tante van Lorenz). Proficiat tanteke! En om op je sms’je te antwoorden, het bestaat. Of ze het gebruiken is nog een andere vraag natuurlijk.
Zaterdag 9 februari
Weekend! Bij ons betekent dat uitslapen, maar hier dus niet.
Yoeri en Ian hadden om 8u afgesproken op hun school om nog wat informatie over
de vakken en lessen in te winnen, maar zoals het echte Afrikanen typeert, was
Ian zijn afspraak er dus helemaal niet. Om 9.30u was hij nog steeds niet te
zien. Lessenrooster maar zelf samenstellen dan he! Ook handig natuurlijk, want
dan kan je niet echt ontevreden zijn. Rond de middag verwachtten L3 (Lorenz,
Lies en Linn) de headmaster van de Primary School aan de lodge, want die ging
de boeken en fietsen komen brengen. Die
headmaster kwam laat op de middag opdagen met de fietsen, maar zonder de
schoolboeken. Geen paniek. “I’ll bring them tomorrow.” Ook al op z’n Afrikaans
dus!
Ian en Yoeri waren ondertussen de buurt gaan verkennen, door
middel van een wandeling langs het strand. Op de weg kwamen ze onder andere
Toulouse Beach tegen. Een soort lodge waar je als toerist kan verblijven. Na
enkele plaatselijke praatjes kwamen de jongens hier oververhit terug aan. Ja,
nogmaals, het is hier echt warm en het wil maar niet regenen! Regenseizoen,
where are you?
Zondag 10 februari
Vandaag wel eens uitslapen. Malawiaans uitslapen wel te
verstaan, want iedereen was voor 9u uit bed.
Vandaag werden de schoolboeken van de lagere school dan wel
gebracht door de directeur van de school. Eens snel even kijken wat er zoals
inzat natuurlijk. Van Standard 5, 6 en 7 vonden we boeken Mathematics en
Science and Technology terug. We zouden dus in de 5e, 6e
en 7e klas komen te staan en daar zouden we Wiskunde en een soort Wereldoriëntatie
moeten geven.
Die fietsen die hier staan, moeten natuurlijk ook gebruikt
worden. Deze werden door Ian en Lorenz ingewijd door een tochtje naar Uliwa,
het volgende dorp op zo’n 5 à 6 km. De directeur van de lagere school vertelde
ons nog snel een binnenweg, zodat we geen heuvel op en af zouden moeten, wat in
deze hitte wel goed nieuws was. Hop, de fiets op en trappen naar Uliwa. Man, die
fietsen, toch niet zoals bij ons :D Ze zagen er gloednieuw uit, maar hebben
toch al wel wat geleden, dachten we na een eerste gebruik.
We zijn blijkbaar te zwaar voor de vering van het zadel,
want dat boog vanaf de eerste seconde helemaal naar rechts af bij beide
fietsen. En het beterde er niet op. We zaten redelijk laag, dus veel kracht
zetten kost wel wat moeite en na een tijdje bollen, besloot het zadel ook nog
eens van los te gaan staan, waardoor het helemaal naar achter kantelt als je
gewoon op het zadel gaat zitten. Helemaal vooraan, op het puntje van het zadel,
is dus de boodschap, maar dat maakt het fietsen er niet makkelijker op.
Aangezien we hier toch ook eens echt Belgisch moeten eten,
had Lorenz het idee om stoofvlees te maken voor de groep. Dit zouden we dan een
nachtje laten staan en morgen opeten. Met de assistentie van het team haalde
Lorenz zijn kookkunsten en improvisatie boven (want een aantal ingrediënten
zoals mosterd en laurierblaadjes zijn hier niet te vinden) en prepareerden we
een potje stoofvlees.
Vandaag vroeg in bed, want morgen is het zover! Onze eerste
observatiedag in de lagere en middelbare school! Spannend!
Malaweetje: De
elektriciteit beslist hier ’s nachts zomaar uit te vallen waardoor iedereen
wakker ligt van de hitte omdat de ventilator bijgevolg geen zin meer heeft.
Maandag 11 februari
Observatiedag 1! Met volle moed en zin vertrokken we naar de
2 scholen. Lorenz, Linn en Lies werden om 6.30u op de primary school verwacht.
Yoeri en Ian rond 7u op de Secondary School.
Kort samenvatten wordt moeilijk omwille van de verschillende
indrukken en gevoelens, maar we doen ons best!
Lorenz werd verwezen naar Standard 7 en was minder tevreden
over de lessen. De ‘klasleerkracht’ was een nieuwe (maar geen jonge) leerkracht
en eentje van de oude stempel. Tijdens een instructie moesten de leerlingen
allemaal aan het bord komen en stond de leerkracht meer dan de helft van de
tijd met zijn rug naar de leerlingen. Alle antwoorden werden zowat door de
leerkracht gegeven en de leerlingen moesten dan herhalen. Lies en Linn hebben
dit ook zo ervaren.
Na een dictee moesten de leerlingen van Standard 7 hun
boekjes ter verbetering komen brengen en boekjes die niet mooi in de handen
werden gelegd, vlogen door het lokaal, waarna de leerling dan een tweede poging
moest doen om het boekje mooi af te geven. Na een verbetering werd de naam van
de leerling geroepen en werd het boekje op de grond gegooid. De leerlingen
moesten dit dan komen halen. Tijdens die verbetering zaten de leerlingen ook
helemaal niets te doen. Gewoon wachten was de boodschap.
Na heel wat indrukken terug naar de lodge voor een
middagmaal waar Erwin al zat te wachten.
Erwin is docent Techniek (voor Baso) op onze hogeschool en komt eens
kennismaken met het project. Eerst een babbeltje slaan over hoe het al was
geweest en de eerste indrukken uitwisselen.
De Hitlerjugend is ook aanwezig :D Eigenaardige manier van hand opsteken om te antwoorden vinden we dit. |
Net toen Yoeri en Lorenz naar Uliwa (je weet wel, het
volgende dorp) wilden fietsen: De politie op bezoek! Lorenz en Yoeri stonden klaar
om naar de markt te vertrekken toen er plots 5, in uniform geklede, agenten op
ons toe gestapt kwamen. Wij zagen de bui al hangen en vroegen ons allemaal in
stilte af wat ze hier kwamen doen. De heren kwamen vriendelijk een hand geven
en de baas (in het groen gekleed) vertelde ons dat ze een praatje kwamen slaan.
Blijkbaar waren het agenten uit Karonga (75 km van hier) die het politiekantoor
naast onze lodge kwamen bezoeken en dus ook eens kennis wouden maken met de blanken.
Gelukkig niets te vrezen dus en Yoeri en Lorenz naar de winkel en markt.
Tijdens dat bezoek aan de ‘supermarkt’ gingen Lies en Ian
een zwemmeke doen in het meer, waarbij ze de rotsen eens gingen opzoeken. Daar
vonden ze heel mooie blauwe vissen, die Lorenz en Linn dan nadien ook maar even
gingen zoeken. Ian heeft Lies trouwens een bak bier beloofd als Lies een blauwe
vis kan vangen.
Tijd voor de stoverij dan uiteraard. Een patatje bakken in
de pan, het stoofvlees opwarmen en een (door Harriet gemaakte) salade erbij.
Heerlijk! Applaus voor de kookkunsten en de vraag of we dit nog eens zouden
maken. Lorenz blij!
Dinsdag 12 februari
Weeral een dagje observeren in de scholen. Deze keer
wisselden L3 eens van klassen, waardoor iedereen eens een andere aanpak te zien
kreeg. Vandaag was ook Lorenz veel enthousiaster. Het zien van dynamische,
enthousiaste leerkrachten kantelde de indrukken richting positieve kant.
Iedereen had eigenlijk al zin om te beginnen lesgeven en daarom vroegen we de
directeur of we donderdag al mogen beginnen met wiskunde geven. Dan kunnen we
er al rustig inrollen en na ’t weekend geven we dan ook de lessen Science and
Technologie.
Erwin ging vandaag mee met de jongens op bezoek naar de
secundaire school. Eerst met Ian, daarna bij Yoeri. De leerkracht waar Yoeri
aan het observeren was, dacht dat het controle voor Yoeri was en Yoeri mocht meteen
aan de slag in de les. Een uurtje gegeven door Yoeri zelf, terwijl het
eigenlijk observatie was. Maar hij was tevreden en Erwin zag dat het goed was.
Ian gaf vandaag ook zijn eerste les ICT, maar ervaarde heel veel problemen
aangezien de leerlingen in het eerste middelbaar nog nooit van een computer
gehoord hadden. Probeer je dat maar eens in te beelden! Geen succeservaring,
maar wel stof om over na te denken! ’s Avonds zagen we Ian aan de slag gaan om
uit te gaan leggen wat een toetsenbord is en waarvoor die knopjes allemaal
dienen.
The pitch in Secondary School |
Ook Lies, Linn, Lorenz en Walter trokken naar het
sportterrein van het dorp. De kinderen van de lagere school hadden training
voor de wedstrijden van komende zaterdag. Er zijn dit weekend 2 netbal
(korfbal) wedstrijden en 2 voetbalwedstrijden, waarvoor er bezoekers uit een
ander dorp komen. Netbal wordt trouwens gespeeld door meisjes, voetbal
(uiteraard) door jongens. Tijdens het toekijken werd duidelijk dat die mannen
echt niet moe worden. Iedereen bleef maar lopen en er 100% voor gaan. Zotte
mannen, die zwarten.
Tijdens het zwemmen speelde Erwin een spelletje met de
plaatselijke kindjes en kregen we te zien hoe fantastisch kinderen toch wel
zijn. Besluit: Kinderen zijn in elke cultuur hetzelfde en je kan ze telkens
entertainen.
Malaweetje: Lies
herkent de mensen hier niet zonder kleren. Ian ontdekte dan weer dat een
toetsenbord best wel veel toetsen heeft! Erwin werd op zijn beurt dan weer door
zichzelf uitgeroepen tot Captain Mzungu (Kapitein Blanke) na het waterspelletje.
Woensdag 13 februari
Vandaag de laatste dag observatie voor de Primary School
studenten en deze keer werden zij vergezeld door Erwin. Hij kwam ook eens
kijken naar de verschillende leerkrachten en zag ook wel een verschil in
lesgeven tussen een aantal. Sommigen wouden dan vandaag ook wel extra hun best
doen.
Ian observeerde vandaag nog de Geography lessen, want daar
moet hij volgende week les over gaan geven. In de namiddag moest hij dan zelf
zijn ICT-lessen over het toetsenbord geven en deze waren goed. De leerlingen
waren het blijkbaar niet gewoon dat ze kopies kregen, want ze wisten niet dat
de papieren toetsenbordjes die uitgedeeld werden effectief voor hen bedoeld
waren. Yoeri observeerde nog een les English, waarvan hij dan de parallelles in
de andere zelf gaf. Ook History stond voor hem vandaag op het programma. Dat
bleef bij observeren. Tijdens het uurtje middagpauze zagen we hem snel over en
weer komen van school om een hapje te eten. Drukke dag voor onze Nederlander.
Captain Mzungu (Erwin) en de supporters! |
De scholen moeten het hier trouwens doen met heel weinig materialen. Ze moeten hier ongelooflijk creatief zijn in het geven van lessen. Zo is er op de middelbare school slechts 1 wereldbol en 1 wereldkaart. Er zijn ook amper boeken. De boeken voor het vak Engels zijn het talrijkst aanwezig. Hiervan zijn er 9 exemplaren voor 45 studenten. Daarstraks maakten we de leerlingen heel blij door 2 ballen mee naar de middelbare school te nemen, want we verdubbelden het aantal aanwezige ballen meteen.
De situatie in de lagere school is even schrijnend. In de
lagere jaren begint het aantal boeken uit te bereiden, maar in Standard 7 hebben
ze bijvoorbeeld 1 boek Engels voor de hele klas en is er geen enkel wiskundeboek.
Materialen die hier hartstikke welkom zijn, zijn bijvoorbeeld
vloeibare lijm, rode balpennen, schoolboeken uiteraard, schriftjes voor de
leerlingen om notities en oefeningen te maken, … We hebben de scholen gevraagd
een lijst te maken met materialen die ze kunnen gebruiken en wie weet brengt de
toekomst een mooie oplossing.
Donderdag 14 februari
Valentijnsdag!!! En dat hebben de liefjes van de studenten
ongetwijfeld gemerkt. Ja, we zijn romantisch geweest. Ook in het buitenland
kunnen we nog steeds moeite doen! ;)
De lagere school studenten hadden vandaag hun eerste uurtjes
lesgeven voor de boeg. Interessant, maar wel vreemd. De kinderen werden ’s
ochtends door de onderdirecteur toegesproken en hij vertelde dat de leerlingen
stil moesten zijn in alle lessen en zeker tijdens de onze. De kinderen hadden
wel wat bang om antwoorden te geven hadden we de indruk en ze waren ook niet
echt enthousiast in het begin. Naarmate de tijd vorderde en de leerlingen door
hadden dat fout antwoorden helemaal niet erg was, kwamen de leerlingen losser.
Het is hier de gewoonte dat de leerkracht alle oefeningen tijdens de les
verbetert, maar dat is toch iets waar we aan moeten wennen en waar we een goed
systeem op moeten vinden. We willen er wel wat structuur in krijgen, en
tegelijkertijd mogen de leerlingen toch ook niet zitten niets doen.
Een eerste leuke ervaring dus, waar we nog wel wat mee
kunnen doen.
Yoeri had vandaag normaal gezien observatie literatuur
(Engels), maar zijn mentor zei hem dat hij nog super veel werk had, dus Yoeri
mocht meteen de les zelf geven. Hij had wel nog nooit een les literatuur hier
gezien, dus na een heel snelle blik op het boek en na een zeer korte uitleg van
de mentor, ging hij aan de slag. Onvoorbereid, niet briljant, maar wel
succesvol met een duidelijke boodschap, dus dat is in orde hé! Wat een
topleerkracht, die Yoeri!
Ian heeft elke donderdag een vrije dag, dus
vandaag trok hij met Erwin en Walter naar Karonga. Karonga ligt op 75 km van
ons dorpje en daar moeten we bijvoorbeeld naartoe om onze verblijfsvergunning
te laten verlengen en als we zin hebben in iets lekkers, zullen we het daar
sneller vinden. Ze hebben er bijlange nog niet veel, maar toch meer dan in
Chilumba. Lorenz’ internet is ook al een hele week stuk, dat hadden ze daar
kunnen maken, maar de man die er iets van afwist was er niet. Typisch? Achja,
dan maar naar Mzuzu zaterdag, waar ze dat zeker gaan kunnen fixen! De heren
kwamen terug met een aantal inkopen en visgerei. Zelf vangen en bakken is dus
de boodschap! Expeditie Robinson voor dummies, nice! Ze bezochten ook een
museum waar ze de malawisaurus te zien kregen.
Ondertussen waren Lorenz, Linn, Lies en Yoeri naar de
middelbare school getrokken om de namiddagsport te gaan bekijken. Die start
normaal om half 3, maar om 3u was het nog niemand begonnen. We hebben dan een praatje
gemaakt met 2 studenten en nadien spraken we met de Sports Teacher. Leuke
babbel!
Ondertussen weten we dan ook weeral wat meer over het land en waarmee
de Malawianen zoal bezig zijn. We hadden dan verwacht een leuke
voetbalwedstrijd te zien, maar we kregen eerder een saaie training te zien. We
besloten dus om maar eens terug te wandelen.
Malaweetje: Een van de Malawiaanse jongens op de middelbare school is famous, because he switches girls like clothes en ooit komt hij naar Europa of Amerika om een blanke vrouw te trouwen en mooie kinderen te hebben.
Vrijdag 15 februari
’t Is weeral de laatste werkdag van de week. Lies en Lorenz
begonnen deze ochtend met 70 minuten wiskunde. Linn had er vandaag 35, nadat de
andere twee gedaan hadden. Vandaag toch al meer enthousiasme in de klas. De leerlingen
zullen ons een beetje beter beginnen te kennen. Zo’n blank gezicht voor de klas
is natuurlijk vreemd voor hen. Inzicht in de leerstof hebben de kinderen echt
wel niet. Als je vraagt waarom je nu een bepaalde bewerking moet doen of ze
moeten aan de hand van een tussenstap iets berekenen, mislukt het … . Stap voor
stap kunnen we ze dit inzicht nog een beetje proberen bij te brengen, alle
beetjes helpen.
Ondertussen kregen we ook onze onderwerpen voor de lessen Science and
Technologie van volgende week.
Vandaag was Lies alleen in de klas. Geen klasleerkracht te
zien, omdat z’n nicht op sterven lag. Begrijpelijk natuurlijk!
Yoeri dacht deze keer wel een les literatuur te observeren,
maar niets bleek minder waar. Yoeri wederom zelf aan de slag tijdens zijn
eerste lesuur van vandaag. Het tweede lesuur ging hij dan de klasleerkracht
zoeken om toch echt wel eens een les literatuur geobserveerd te hebben. De les
startte met een dik kwartier vertraging, maar de laatste 20 minuten van de les
was er dan toch iets te zien.
Ian mocht vandaag ook weer aan de slag. Eerst een les
Computer Science geven aan de leerlingen van het eerste jaar, waarin hij de
werking en de toetsen van het toetsenbord aan de leerlingen uitlegt. Het blijft
onwaarschijnlijk, 14-jarigen (en ouder) die nog nooit een computer hebben
gezien. Stap voor stap maken ze kennis met de werking van de computer, dankzij
Ian.
Ondertussen is Erwin terug vertrokken uit de lodge. Om 12u
vanmiddag nam hij de taxi naar Uliwa. Van daaruit gaat hij naar Mzuzu, waar hij
de nacht zal doorbrengen. Morgen nog een lange trip naar Lilongwe, om daar zondag
nog een excursie te doen en maandag dan weer naar België te vertrekken. Eenmaal
terug in België mag hij meteen op stagebezoek. Dat vraagt aanpassing!
Zo dadelijk gaan Lorenz en Linn nog een beetje de
sportieveling uithangen. ’t Is wederom training voor de wedstrijden van
morgenmiddag en wat sport tussendoor kan natuurlijk nooit kwaad. Wel terug heel
warm hier vandaag, eens benieuwd of ze het deze keer een volledig training gaan
volhouden. Daar zullen de supporters voor moeten zorgen!
Straks gaat Ian al eens proberen een eerste vis te vangen
met zijn zelf gefabriceerd visgerief. Wie weet eten we vanavond of één van de
dagen wel zelf gevangen visjes.
Malaweetje: De Secondary School krijgt hier per jaar 250 000
Kwacha toelage van de overheid. Dat is ongeveer zo’n € 500 voor 410 leerlingen.
Dan weet je waarom de toestanden hier zo schrijnend zijn.
Zo, that’s
all for today folks! Tot volgende week!
We kennen elkaar niet, en toch hebben we iets gemeen: Chilumba en de Happy Chilumba School, waar mijn vrouw en ik enkele jaren geleden eveneens hebben vertoefd, zij het dan niet als leraar maar als simpele toerist - Walter Deproost) weet wel van wanten...
BeantwoordenVerwijderenDat terzijde...
Ik wilde jullie enkel feliciteren met jullie blog - een knap stukje werk, wsarvoor ik graag mijn petje afdoe! Blijven schrijven - ik blijf lezen!
Groetjes uit het kille, regenachtige(!) België...
Hallo Paul,
VerwijderenBedankt voor je reactie en leuk dat je onze verhalen volgt.
We blijven ze wekelijks posten om iedereen op de hoogte houden.
Groetjes vanuit het warme Chilumba!
Lorenz, Lies, Linn, Ian en Yoeri